Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Vårt material på många plattformar

björn falkevik på tu, originally uploaded by mediaxel.

Björn Falkevik var på TU igår och pratade om Bambuser och material på externa plattformar (som Bambuser,Qik ock Flickr). Så här har han ritat upp det:

Jag tänkte på det när jag studerade vår webbstatistik. Idag är Youtubeklipp nummer tre från i fredags dygnets mest lästa och veckans näst mest lästa artikel.

I fredags när vi lade ut klippen var klipp nummer ett mest läst, det var det vi hade i topp när nyhetsbrevet gick iväg och så vidare.

Anledningen till att klipp nummer tre har gått om är att den artikeln blivit länkad från bland annat journalisten.dk, na.se och Facebook.

Slutsatsen av detta måste bli att efter det första dygnet tappar vi påverkan över trafiken till artiklarna, den styrs istället av helt externa sajter. (Vilket pekar på att de danska tidningarnas tilltag att stoppa inlänkning kan komma att slå väldigt fel).

Det är inte bara så att det druttar in lite trafik a la long tail. Det är faktiskt så att de externa sajternas länkning har gjort artikeln till veckans näst mest lästa.

Med detta i åtanke känns Björns flödesschema helt rätt, det är klart vi ska ha våra bilder på flickr, våra filmer på bambuser och youtube, och vissa texter som notes i Facebook.

Eller?

About these ads

Written by Axel Andén

november 25, 2008 den 2:55 e m

Publicerat i live, tips

Taggad med , , , , , , ,

Ett svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. [...] Vårt material på många plattformar [...]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: