Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Medieporträtt: Emanuel Karlsten

Imorgon torsdag intervjuar vi (Axel Andén och Mikael Marklund) Dagens webbredaktör Emanuel Karlsten som blir medieprofil i nästa nummer av papperstidningen. Vi har tänkt oss ett nytt upplägg den här gången. Ingen lång text utan några korta frågor och bilder. Istället ett rikligt material av listor och kringfakta.

Framför allt kopplar vi porträttet till sajten där vi på en sida lägger upp bilder och filmer och samlar Emanuel Karlstens flöden, bokmärken med mera och skapar på så sätt en sida som fortsätter leva långt efter porträttet är gjort.

Inspirerade av Sofia Mirjamsdotters bloggpost på Same same but different idag skriver vi självklart om intervjun innan vi gör den, i förhoppningen att någon vill skicka med en fråga eller synpunkt inför det här jobbet.

Så, vad vill ni fråga Emanuel Karlsten? (eller oss om det här sättet att jobba)

Uppdaterad

Emanuel Karlsten skriver på sin blogg om den stundande intervjun.

About these ads

Written by Axel Andén

februari 11, 2009 at 12:08 e m

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag har inga direkta frågor på rak arm, däremot lite bakgrundsfakta kanske?
    http://samesamebutdifferent.se/2008/07/31/nyfiken-pa-emanuel-karlsten/

    mymlan

    februari 11, 2009 at 12:18 e m

  2. Och idén med att skapa ett ”Emanuelflöde” som lever vidare på sajten är ju strålande! Way to go!

    mymlan

    februari 11, 2009 at 12:18 e m

  3. [...] II: Medievärlden nappar direkt, och bjuder in läsarna att tycka till och ställa frågor. Jag gillar verkligen upplägget: Imorgon torsdag intervjuar vi (Axel Andén och Mikael Marklund) [...]

  4. Fråga: ”Vad gör du om 20 år?”

    Claes

    februari 11, 2009 at 12:23 e m

  5. Jag tycker att det är dags att han växer upp. Nu får smekmånaden vara över. Fråga Emanuel om dagen.se bär sina kostnader. Hur mycket annonseras det för? Får de ihop till sina löner? (Tidningen som helhet är ju inte en direkt lysande affär.)

    Robert

    februari 11, 2009 at 3:01 e m

  6. Emanuel Hittar många roliga och intressanta bilder och video klipp på nätet, hur bär han sig åt för att hitta allt, vill jag fråga.

    Lars

    februari 11, 2009 at 4:17 e m

  7. En fråga till Emanuel: Hur är relationen mellan dig och tidningens ledning? Du har ju en del nya och utstickande saker i ”Sverigen största kristna dagstidning”? Till Robert: Jag tror att Dagen är en av få dagstidningar som har en grundad filosofi/budskap som står över ”lysande affärer”. Det är väl därför de lyckas hålla sig kvar på arenan. Det finns något större tycks de resonera.

    Stigan

    februari 11, 2009 at 4:25 e m

  8. Tack för frågorna! Dem tar vi med oss imorgon!

    axel

    februari 11, 2009 at 5:25 e m

  9. Stigan:

    Va bra att Swedmedia (som äger tidningen Dagen) har en sådan affärsmodell. De behöver alltså inte göra vinst?

    Verksamheten i urval under 2008:

    Guds Hus i TV8 – floppar. Tidningen Dagen skriver att de har 500.000 tittare. I verkligheten kommer de aldrig över 30.000 unika tittare. Produktionen gör brakförlust.

    Tidningen Dagen – gör miljonförlust. Igen. För fjärde året i rad.

    Libris Media AB – gör mångmiljonförlust för 6 året i rad. Bolaget har haft 4 vd:ar på 5 år. Försäljningen har sjunkit ihop som ett korthus, folk har avskedats, och ytterligare MBL-förhandlingar är inledda.

    Produktionsbolaget TV-Inter – MInimal omsättning och personal. Gör förlust.

    Se själv på allabolag.se

    Robert

    februari 11, 2009 at 5:36 e m

  10. Jag har följt Emanuels bloggar under en längre tid och alltid saknat att han berättar vad han själv tycker. Kanske är det omöjligt som webbredaktör?

    Han har alltid tagit upp kristna frågor men alltid vägrat att berätta vad han själv står i frågor som om icke-troende kommer till helvetet, om det är något fel på homosexuella osv.

    Det är lite som att följa en politisk blogg som bara tar upp frågeställningar och aldrig kommer med förslag på lösningar.

    Bosse Parnevik

    februari 12, 2009 at 10:50 f m

  11. Hej Robert!
    När det gäller Dagen, (som mycket riktigt ägs av Swedmedia AB), så är målet sjävklart att tjäna pengar. Också. Det gäller alla våra bolag och under 2008 har vi jobbat för att bli bättre på detta. Samtidigt finns det i botten en tydlig ideologi som är viktig. ”Guds hus” TV8 sågs sammanlagt av drygt 500 000 tittare, det är vi inte riktigt nöjda med. Men vi har inga skäl att kalla programmt för en flopp.
    Dagen gör inte miljonförlust, Libris har inte gjort miljonförluster under flera år. Däremot har vi ändrat i ledningsstrukturen ett par gånger, och det ser jag inte som dramatiskt i sammanhanget.

    Daniel Grahn, vd Swedmmedia

    februari 12, 2009 at 5:10 e m


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: