Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Simplify, simplify – så blir sajten bättre

Uppföljningslunchen igår var ännu ett vittnesbörd om det djupt sympatiska och synnerligen effektiva med öppna processer – och den generösa syn på utveckling, min och andras, hos branschens utvecklare – i går representerade av våra gäster.

Vi har gjort det svårt för oss, för många moduler och element, och vi döljer det viktigaste vi har, det vi själva gör. Simplify, simplify – för att citera Thoreau.

Lärdomar: Man måste planera in tid för uppföljning och analys. Särskilt viktigt när man är en liten organisation. Vi har kört på i högt tempo, de första veckorna byggde vi och reparerade, sedan har vi fyllt och fyllt. Nu kan vi inte svara på grundläggande frågor om trafik och brukarnas vanor.

Vi har låtit tekniken ta över. ”Informationsarkitekturen”, som Tommie Nordholm kallar det, är ogenomtänkt.

Vi får inte ut det mesta och bästa av det vi kan därför att formen och strukturen delvis belastar och kostar tid .

Egna reflektioner efter två månader:

För många element som behöver kvalificerad skötsel. Flera ingångar till samma material – onödigt. Det viktigaste, flödet av händelser och åsikter, och analysen av dem, inte tillräckligt samordnat och framlyft.

En uppfordrande känsla att vi kan ta tillvara våra kunskaper och vår tid bättre – och att en omgörning ska stödja det.

Vi tvekar vid de gränser vi byggt, mellan kategorier och ämnesområden, mellan publicistiska former. Onödigt – förenkling!

About these ads

Written by andersahlberg

maj 19, 2009 at 8:53 f m

Publicerat i Uncategorized

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] lämna en kommentar » Med på mötet var: Axel Andén och Anders Ahlberg, Medievärlden, Gunnar Borg, TU och Sarah Watz, Pixpro. Vi gick igenom vad som är gjort och vad som behöver göras, med lunchträffen i maj som utgångspunkt. […]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: