Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Nya sajten – nya former för fördjupande material

När vi inte finns på papper längre ökar behovet av att hitta nya former för det fördjupande materialet. Att det som nu bara hamnar i det vanliga flödet och snabbt halkar ur bild är inte optimalt.

På den nya sajten ska vi försöka bearbeta det fördjupande materialet (företagsgranskningar, personporträtt, temajobb) på nya sätt:

  • Ge dem bättre exponering och längre livslängd
  • Koppla fördjupande material till aktuella artiklar
  • Koppla aktuella artiklar till fördjupande material

Vi samlar alla tema-jobb på en egen undersida och samma sak med personporträtten. Dessutom puffar vi för dem på flera ställen på förstasidan.

Med de lösningar Drupal erbjuder kan vi på olika sätt koppla fördjupande material till artiklar per automatik. Dels relaterade redaktionella jobb som Tema-jobb och Personporträtt av de personer som förekommer i artiklarna. Dels fördefinierad information som personfakta när det gäller personporträtt och företagsinfo när artikeln handlar om ett tidningsföretag, (ägarkartor, upplaga, räckvidd och ekonomiska nyckeltal)

Kopplingen sker även i motsatt riktning, så att i anslutning till exempelvis ett personporträtt visas de senaste artiklarna där personen blivit taggad.

Självklart krävs det lite förarbete, den statiska informationen måste skrivas in en gång, men när det väl är gjort kommer den att kunna återanvändas många gånger och ge läsaren ett större värde, och fler ingångar och möjligheter till fördjupning.

Och det här är bara början…
About these ads

Written by Axel Andén

februari 9, 2010 den 4:30 e m

Ett svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. [...] Nya former för fördjupande material [...]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: