Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Tre invändningar mot nya sajten

Webbstrategen Jon Lindholm, som varit med och betatestat sajten, ställer tre högst relevanta frågor om vår nya sajt på sin blogg. Jag har svarat i en kommentar till bloggposten, men eftersom det här är viktiga frågor publicerar vi dem här också:

“För det första så är det nu som då nästan enbart ett teknikfokus.”

En sanning med modifikation. Som vi skrev i utvecklingsbloggen ville vi den här gången i så hög utsträckning som möjligt göra rätt i samtliga delar av arbetsprocessen. Det var ganska bråttom. Projektet startade efter att papperstidningen, som varit vår viktigaste plattform, lades ned. Vi behövde stärka identiteten och vi var tvungna att se över om den tekniska plattformen var rätt för oss (då Joomla).

I den bästa av bästa världar hade vi tagit processerna i rätt ordning enligt skolbokens alla regler. Varumärke, värdegrunder, identitet, form och slutligen kod och övrig kommunikation. Diskussioner kring varumärkets essens påbörjades. Dock hade vi som sagt ett problem, tidningen var borta och kraven på sajten växte mycket snabbt. Hade vi möjlighet att ta processerna i turordning eller fanns det andra möjligheter? Noga genomtänkt och med hänsyn till både julledigheter och tillgängliga resurser tog vi beslutet att vända lite på processerna.

Tankarna kring varumärket fick pågå och utvecklas samtidigt som den första prioriteringen var att migrera över till Drupal. Väl på ny plattform hade vi nya möjligheter och slapp eventuellt dubbelarbete i form av applicering av det visuella (vi har i bloggtexter och information till Beta-testare kommunicerat det som “Steg 1”). I och med att det första steget i grova drag handlade om migrering, grundfunktionalitet och bättre sätt att lyfta äldre material så skulle Steg 2 innebära visuell identitet och en del ytterligare funktioner. Det här ledde såklart till att den första versionen skulle vara så “clean” som möjligt. Eller för att tala klarspråk, att inte applicera några visuella objekt som kunde störa våra läsare när väl den utarbetade formen applicerades (och det arbetet måste ju dras ur vårt varumärkes väsen som sig bör – inte bara vara något “snyggt”).

Vi tänkte med andra ord i allra högsta grad på våra olika målgrupper, hur de fungerar och hur vi på bästa sätt kunde få det att överensstämma med strategi och kommunikation. Nämnde även det i bloggposten som föregick releasen,

”Inte heller är strukturen särskilt spännande”

När vi lanserade sajten i Joomla försökte vi göra just detta. Ingen klassisk artikelspalt, istället tre spalter med olika slags material. Jag säger absolut inte att det var det här du var ute efter, men våra erfarenheter från detta gör att vi inte vill frångå det klassiska tidningssajtsupplägget igen. Den gången kom vi undan med blotta förskräckelsen. Vi är inte Techcrunch eller Wired. Även om vi vill ligga i framkant och har många sådana läsare måste vi ha en sajt som fungerar för alla. När vi analyserat våra målgrupper har vi insett vi att vi inte bör gå på alltför hårt med experimentlustan (med det sagt så ska vi inte fega ur heller). Vi kommer i framtiden att lösa detta på ett sätt som jag tyvärr inte kan gå in på riktigt ännu. Vi kan och ska testa helt nya saker på olika delar av sajten, men det finns en sak jag för tillfället är helt säker på att vi inte ska rucka på: den enkla grundstrukturen på förstasidan.

När det gäller Tema- och Diskussionssidan är jag däremot öppen för diskussion. Som det är nu ligger Temana och Diskussionerna i två-spalt, men du skulle hellre se att vi testade med tre kolumner som jag förstår det?

“Designen. Varför inte något eget?”

Vi håller helt med om detta! Designen är oerhört viktig för hur webbplatsen uppfattas och det är precis därför vi vill gå hela vägen från våra grundvärderingar. Förändringen är inplanerad sedan länge och kommer med andra ord framöver.

Är ovanstående förklaring nog? Vi hoppas att diskussionen fortsätter! Vi behöver det!

About these ads

Written by Axel Andén

mars 5, 2010 den 8:46 f m

Publicerat i utvecklingsarbete

Taggad med , ,

Ett svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. [...] När vi lanserade sajten i mars hade Per Sandström, Viktor Miranda och Tobias Sjösten på Kollegorna haft ett tydligt direktiv: Skapa inga formelement som sätter sig. Det är därför vår sajt just nu är så funktionell, stilren och strukturerad. Men saknar liv. (Vilket också varit den vanligaste invändningen mot den nya sajten) [...]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: