Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

14 nya tips och lärdomar

I dag har vi haft en ny webblunch med anledning av vårt omgörningsarbete. Tack till Niklas Jonason, Paula Marttila och Morten Postrup som bidrog med flera spännande synpunkter.

Här är några av dem:

1. Börja med att fråga er vad ni vill med webben. Utgå från den egna organisationen. Vad klarar ni av? Vad orkar ni med? Vad tycker ni är kul?
2. Fråga er om papper och webb har samma läsare. Är webben en plustjänst för pappersläsarna, eller en unik kanal till en annan grupp?
3. Jobba med tre webbar parallellt. Den första är i drift, där sker det dagliga arbetet. Den andra är under utveckling, där sker arbetet med struktur och teknik. Och den tredje är i idéfasen, där finns ett framtidsfokus.
4. Lansera en ny webb var 18:e månad.
5. Se webben som 100 procent marknadsföring, allt annat är bonus.
6. Använd webben för att sälja papperstidningen.
7. Mer tanke, mindre tempo. Satsa på egna genomarbetade grejer och våga välj bort eller länka till andra.
8. Undvik snacket om luft. Packa innehållet.
9. Satsa på att bli mediebranschens självklara portal. Satsa framför allt på unika nyheter, men var generösa med länkar till andra sajter och bloggar.
10. Satsa kraft på taggmoln och temasajter.
11. Publicera era egna – och även intervjupersoners – RSS-flöden.
12. Knyt en referensgrupp till er, håll sammanträden via Skype.
13. Lägg ut ett kalendarium på sajten, om alla aktuella evenemang i branschen. Koppla ihop den med bloggosfären.
14. Hur få fler att kommentera artiklar? Välj ut ett antal personer och skicka artiklarna till dem, helst i förväg om det går.

Läs också våra 12 punkter från den första weblunchen.

Annonser

Written by Ylva Carlsson

november 10, 2008 den 4:41 e m

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Orginalpost: 14 nya tips och lärdomar […]

  2. Intressant att se hur ni tänker, men ändå är det en del frågetecken.

    5. Att se webben som 100% marknadsföring känns väldigt konstigt. Speciellt i dessa tider tidningsbranschen tappar läsare som aldrig förr. Om webben ska marknadsföra tidningen kommer det då att bli halva artiklar med en anmodan att läsa mer i morgondagens tidning?

    Detta går då över i punkt 6. Jag tycker det vore betydligt bättre att se papperstidningen och webben jobba tillsammans istället för att den ene ska marknadsföra den andra. Hitta ett bra annonsformat som inte stör läsarna allt för mycket och jobba parallellt med de olika medierna.

    8. Jag håller inte riktigt med att man helt ska släppa luften. Startsidan kan bestå av mycket korta och ihoppackade artiklar. Däremot tycker jag att luft ska användas relativt mycket när man väl är inne på själva artiklarna. Där bör det även finnas mycket relaterat innehåll och länkar till källor osv, det är ju långt ifrån alltid man kommer in via startsidan.

    Och sist låt bilderna vara i relativt stora, små frimärksbilder är bara jobbigt och irriterande och för att kommentera en tidigare artikel; våga satsa på färg när ny skapar nya webbplatsen. Allt för många nyhetssiter skapas idag i samma ofta lite tråkiga form.

    Jaja, det var några snabba och korta kommentarer 🙂

    Jon

    november 11, 2008 at 11:21 f m

  3. Ursäkta, men en del av de här punkterna tycker jag är katastrofala.

    ”Jobba med tre webbar parallellt” – Trams. Ni har en webb, den ska rocka och där är det fritt fram att testa och lattja *också*. Det behöver inte vara så förbaskat seriöst. Ska ni lägga krut på tre miljöer så blir det inte krut på någon. Endast svenska marinen kan ”kraftsamla genom spridning”. Glöm det.

    ”Lansera en ny webb var 18:e månad” – Ben Huh berättade att de aldrig tänkte i längre perspektiv än 30 dagar. Och för en sajt som medievärlden är även det för långt. Lansera en ny webb varje dag, säger jag.

    ”Se webben som 100 procent marknadsföring, allt annat är bonus.” – 1999 ringde och ville ha tillbaka sina buzzwords. Klart att ni ska göra affär av webben. Varför i hela fridens namn skulle ni *inte* göra det?

    ”Använd webben för att sälja papperstidningen.” – VEM sa det. Jag kräver att den skyldig kliver fram och förklarar sig!!!

    Jag tror jag håller där, ett tag…

    Jardenberg

    november 11, 2008 at 11:25 f m

  4. Att webben bara är marknadsföring är så ’99. Och det här tänkandet är enligt papperskramarnas sätt att se: pappret är viktigast. Fel och farligt sätt att se. Försök arbeta upp en affär på webben istället.

    deeped

    november 11, 2008 at 11:36 f m

  5. Jag tyckte att vi hade ett väldigt bra möte igår, MEN där de punkter på listan som du Jocke nämner, INTE diskuterades. Jag är mycket förvånad själv eftersom jag är väldigt säker på att jag inte somnade någon gång. Lika nyfiken som du.

    Jag talade mycket om Medievärlden som en verktygslåda för branschen för att hantera det skifte som sker just nu. Att Medievärlden ska bli den självklara och relevanta platsen för diskussioner, hjälp och råd inför förändringsarbetet i pappersmedier. Allt från usercases där man följer tidningarnas resa med bildspel och intervjuer om vilka förändringar som genomförs i tidningar i Sverige, och i världen. Tips och råd för nya affärsmodeller.

    Vi talade om att våga bjuda in andra, samarbeta med bloggosfären och länka ut för att kunna lyssna in, uppmuntra till diskussion och skapa relevant trafik. Diskussioner som i sin tur skapar nya ämnen att skriva om och fördjupa sig i.

    Jag talade varmt om taggmoln som navigering med tidningsnamn och ämnesområden som olika moln. Se vilka tidningar det skrivs om samt enkelt hitta allt för en tidning. Ett lätt sätt att skapa nyfikenhet på vad som skrivits om just min tidning. Det är även ett bra verktyg för Medievärlden själv att se vilka det skrivs mycket/litet om. Detsamma gäller för de specifika ämnen som Medievärlden engagerar sig i, som till exempel etik, ledarskap, FRA. Utbyggbart till det oändliga.

    Med ett tydligt kalendarium handlade diskussionen för min del mycket om att koppla bild, stream och ljud till för att öka närvaron. Medievärlden ska vara den självklara platsen att enkelt hitta alla evenemang som jag i branschen ska gå på/inte får missa med tillhörande rapportering och eftersnack.

    Paula Marttila

    november 11, 2008 at 12:14 e m

  6. Paula Marttila: Förstår att du blev konfunderad. Flera av de punkter som finns med kommer från Morten Postrup som valde att lämna in delar av sina synpunkter skriftligt. Läs mer vad Morten skriver här:
    http://www.mortenpostrup.com/texter:medievarlden-utvecklingslunch-0811
    Jättebra att diskussionen tar fart och fortsätter.

    ylvac

    november 11, 2008 at 12:48 e m

  7. Marknadsföring: Jag önskar att någon hade kunnat säga så här till Medievärlden: Här har ni en affärsmodell för er tidning på webben, använd den så har ni råd att göra en jättebra sajt samtidigt som ni tjänar pengar. I väntan på detta tycker jag att marknadsföringsspåret är utmärkt. Håller med om att det känns väldigt 99, så jag tänker förklara mig: En bra webb kräver mycket jobb och kostar pengar. På något sätt måste den kostnaden motiveras. Ett sätt att motivera den är att webben ska användas för att med de verktyg och den kunskap redaktionen har skapa nytta för läsarna, vilket stärker varumärket Medievärlden (snarare än papperstidningen Medievärlden). Ett starkt varumärke kan användas för att sälja saker. Inte nödvändigtvis på webben, och inte nödvändigtvis just nu. Det finns tidskriftsförlag som resonerat på det här sättet med sina webbsatsningar, och jag tror att det är rätt. Intäkterna kommer, det måste man tro på. Men att kräva svarta siffror på direkten skulle kväva många tidningars webbprojekt i sin linda. Men man kan inte låta bli att ha en webb. Läsarna förväntar sig att en tidning har en bra webb – oberoende av om man är prenumerant på papperstidningen eller ej. Ser fram emot att få ändra åsikt i den här frågan och i stället dela ut fungerande affärsmodeller.

    mortenpostrup

    november 11, 2008 at 2:00 e m

  8. Frågan om att marknadsföra papperstidningen på webben: Under lunchen berättade redaktionen att de tidigare sett webben och papperet som åtskilda delar och att väldigt lite material funnits på båda ställena. I det läget är det fullt relevant att använda webben för att (också, delvis, som en liten del av helheten) marknadsföra innehållet som finns i papperstidningen. Framöver tänker redaktionen frångå den principen och göra mer (allt?) material tillgänglig på webben. Det är rimligen den enda vägen att gå: det är livsfarligt att tro att papperstidningen är den »Riktiga« tidningen.

    mortenpostrup

    november 11, 2008 at 2:19 e m

  9. Jocke har helt rätt: Satsa på EN webb och gör den bra och glöm 18 månadersperspektivet. Det är ju en evighet i sammanhanget.

    För övrigt passar inte punkt sju för en sajt som ska vara mediebranschens självklara portal. Visst eftertanke är bra, men det måste vara TEMPO.
    Gammelmedia är visserligen fortfarande allt för trögrörliga, men jämfört med för 10-15 år sedan så har ju lyxkryssaren ändå blivit en mer snabbgående yacht. Ja, inte alla kanske, men bra många.

    När nu innehållet förhoppningsvis växer och speglar allt som händer i branschen så blir den verkliga utmaningen att skapa en bra översikt.
    • Fler rubriker = mindre storlek men ändå tydligt.
    • Tydliga löpsedlar för olika avdelninger/ämnesområden.
    • Mer visuellt. Fler bilder/illustrationer som väcker nyfikenhet.
    • Kalendarium för evenemang är givet men också ”Detta bevakar vi idag” (Publiceringstid cirka xx:xx)
    • Breddad bevakning av mässor och konferenser, med rapporter på djupet, men framförallt summeringar av det viktigaste och som sagt länkar, länkar, länkar – till bloggosfären likaväl som till andra tidningar och organisationer.
    • Design: Väx på bredden och utnyttja en större skärmbredd.
    • Självklart en snabbladdad mobilportal och gärna en iPhone/iPode-anpassad variant.

    Webben är navet. Det är där allt händer. Nyheter, debatt, utvecklingsfrågor etc. Tidningen är komplementet, den tillbakalutade läsningen med det lägre tempot.

    Svenåke Boström

    november 11, 2008 at 2:45 e m

  10. Morten, vi är nog alla överens om faktumet att det inte finns en färdig affärsmodell för nätet. Det var vi överens om på lunchen också. Jag vill kommentera dig på tre punkter:

    Att vänta tills att det dyker upp affärsmodeller: De kommer inte bara att dyka upp, de måste skapas. Du skriver så bra själv – att utveckling styrs av innovation. Branschen måste vara innovativ. Alla siffrorna pekar på att både intäkterna på och användandet av nätet ökar. Varför inte då vara innovativ där pengarna och konsumtion finns?

    Att ha en bra webb kostar mycket: Tekniskt har det aldrig varit billigare och verktygsmässigt enklare att producera på webben. En räckviddskostnad som inte ens går att jämföra med pappers- och distributionspriserna där kurvorna är uppåtgående.

    Webb bara som marknadsföringskanal: För människor är webb inte idag en marknadsföringskanal utan en naturlig del av deras vardag, en källa för informationshämtning och underhållning. Framför är den ett sätt att kommunicera på. Deras krav och förväntningar på medier är därför något helt annat. När de väl har lärt fördelarna med webben förväntar de sig att vi också gjort det.

    Krasst, i slutändan är tidningar också en konsumentprodukt. Det måste finnas incitament för människor att både köpa och konsumera dem. Människor ändrar tycke, smak och beteenden. De upptäcker nya saker. De går inte tvingas till konsumtion, utan lockas till det. Det gör man genom att ge en produkt som de vill konsumera. Tidningarna måste därför produktutveckla för att tillfredsställa de nya önskemålen, som vilka andra konsumentprodukter som helst. Som att Arla gör kardemummamjölk, Barilla GI-pasta, alla chokladtillverkare har mörk choklad och hamburgarkedjorna säljer sallad. För att inte tala om alla de olika förpackningsvarianter för att det ska vara så enkelt och lockande att konsumera, och ta med sig. (Varför jag tar mat som exempel är att mat och information är två väldigt grundläggande behov.)

    Det positiva här är att människors ändrade konsumtionsbeteenden kan faktiskt tillfredsställas av branschen utan oöverkomliga hinder. De vill titta på filmer, vi kan ge dem filmer. De vill diskutera nyheter och ämnen, vi låter dem diskutera osv.

    För att Medievärlden ska vara trovärdig och relevant tror jag personligen starkt på att inte tvinga läsarna till ett visst beteende utan finnas där läsarna finns, på deras villkor. Så fort som möjligt.

    Paula Marttila

    november 11, 2008 at 3:45 e m

  11. Paula: Jag skriver gärna under på dina inlägg. Jag vill förtydliga att jag tycker att man ska se webben som 100 procent marknadsföring BARA när man finansierar den. När man fyller den med innehåll måste man göra det utifrån läsarnas situation, behov och intressen.

    mortenpostrup

    november 11, 2008 at 4:03 e m

  12. Morten: Jag är med dig om du menar att om man ser en webbnärvaro som ren marknadsföring för sin produkt ska den framgå och ha täckning i marknadsföringsbudgeten. Utifrån Medievärldens målformulering har jag dock förstått att alternativet med webben som ren marknadsföringskanal inte är aktuell. Tack för din bok, jag ser framemot att läsa den.

    Paula Marttila

    november 11, 2008 at 4:52 e m

  13. Jon: Kolla in bilderna nu!

    Det här med att jobba med flera parallella webbar: det kommer vi ju på sätt och vis att göra: Vi kommer att ha en webb i skarpt läge, en där vi experimenterar , och vi kommer ju hela tiden att planera för framtiden, så det är lite hur man ser på det…

    Jag hoppas (och tror) att vi med den nya Joomla-plattformen slipper byta webb var 18:e månad och kan göra det varje dag istället! (och gärna släppa in andra som får experimentera fram nya webbar åt oss!

    Paula Marttila: Det du beskriver i ditt första inlägg är verkligen vad vi drömmer om att bli.

    Svenåke Boström: Tack för dina punkter, skulle kunna vara ett eget inlägg!

    mortenpostrup: självklart ska allt material ut på webben, kanske med lite fördröjning, det är inget vi diskuterat i detalj ännu. Och någon ”papperskramare” uppfattade inte jag dig som, du inledde faktiskt med att tidningar inte borde ha en webbchef som ansvarar för webben utan en printchef som tar hand om print (medan övriga jobbar med webben)

    axel

    november 12, 2008 at 11:03 f m

  14. […] hade tidningen Medievarlden utvecklingslunch. Sofia skulle varit med men tvingades ställa in – här sammanfattas vad som sades och vad som inte sades. Läs diskussionen i kommentarerna! Underbart att de delar med sig på det här […]


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: