Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

UNT om den tuffa konkurrensen på den egna marknaden

Upsala Nya Tidning har ingående kartlagt den egna marknaden, hur den påverkas av den  ekonomiska nergången och en allt skarpare konkurrens.

 

Trots att nätet växer blir konkurrensen på papperstidningsmarknaden allt skarpare i Uppsala. Flera gratistidningar slåss med stora UNT om annonserna och läsarnas uppmärkasmhet.

 

Konkurrensen är hård mellan oss. Men sedan vi startade har vi ökat våra annonsintäkter med 40 procent. Nu ser vi en viss nedgång i efterfrågan på annonser på grund av konjunkturläget, men det handlar bara om några få procent”, säger gratistidningen Uppsalatidningens vd Björn Löfqvist till UNT. Tidningen startade 2005.

 

Ett av de nya initiativen är den nystartade Opsala, som presenteras så här av chefredaktör Lisa Bergström:

”Vi vill fylla luckan efter UNT:s bilaga Fredag. Målgruppen är kvinnor och män mellan 20 och 30 år.”

 

UNT kommer att minska antalet tjänster i företaget med 30. Vd Dan Lannerö om orsakerna:

”Annonsraset drabbar all dagspress i hela världen och vi är inte förskonade. Vår försäljning av platsannonser har sjunkit med mellan 50 och 60 procent och vi måste göra den här anpassningen till marknaden, även om det är oerhört tråkigt.”

 

 

Här är länken till reportaget. 

Annonser

Written by andersahlberg

mars 9, 2009 den 12:57 e m

Publicerat i Uncategorized

%d bloggare gillar detta: