Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Fortfarande når många nyhetsbrev inte fram

I går eftermiddag och kväll kom det ungefär 300 nyhetsbrev i retur, de kunde inte levereras. Det är bättre än i fredags då 450 studsade. Fortfarande är det alltså en stor grupp som vill ha våra nyheter, men inte får dem. Jag vet av egen erfarenhet när jag ledde dagstidning och facktidningar att det var långt ifrån varje dag jag hann gå in på mediesajterna. Nyhetsbreven gav en snabb koll på vad som hänt.

Därför är det så väsentligt att nyhetsbreven kommer fram. Pixpro jobbar med detta – men det är mycket frusterande att inte veta vad som går fel.

Förra veckan var extrem. Nya sajten och nya nyhetsbrevet skulle ha premiär i måndags. Det höll inte på grund av nic:s släckning och serverbyten. Och när vi väl rullade så var det en skrälldus funktioner som inte fungerade. 

Nu, en vecka senare, är det mest rättat och funktionellt.

Kunde det skötts annorlunda? Jag har svårt att bedöma det. Ett problem är att Medievärlden är en avdelning inom Tidningsutgivarna – med särskilda behov eftersom vi är och ska vara en snabb, självständig nyhetsförmedlare. Den gemensamma upphandlingen av ny plattform är helt rätt, men det är svårt att foga samman delarna. Det blir också med nödvändighet så att de olika verksamheterna hamnar ett snäpp ifrån den faktiska beställningen och de första stegen på vägen mot färdigt resultat. Plötsligt är man mitt i genomförandet.

Sett i backspegeln borde jag ha sett till att vi noga listat allt som skulle fungera och alla kvaliteter som skulle säkras, att vi simulerat övergången och prickat av att vi tänkt på allt.

Men det är inte säkert att vi varit igång än om vi gjort så – och mycket kan inte förutsägas och simuleras, det måste prövas i verkligheten.

Written by andersahlberg

mars 17, 2009 den 8:26 f m

Publicerat i Uncategorized

