Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Nytt om sajten – och hur gör vi med Facebook?

Vi har förra veckan lagt in senaste nytt för undersajterna i deras högerspalt och en widget med bloggar som länkar via knuff på ettan och områdessidorna.

Vår Facebookgrupp har omvandlats till en person, via vilken vi börjat stifta bekantskaper. Vi har också kopplat vår Twitterfeed til Facebookgruppen. Nu har vi blivit uppmärksammade på att ett företag inte ska finnas som person, men det är ju Facebook som skapat den åt oss. Vad göra?

I går hade vi möte med Gunnar Borg och Sarah Watz om sajten, några viktiga förändringar: Vi vill bli av med all onödig luft i toppen och öka nyhetskänslan, framför allt för dem med en lägre skärmupplösning som klipper av under sliden. Dessutom vill vi tona ner knapparna som är för stora och blaffiga. Vi minskar dem och flyttar upp dem. I den tomma ytan under knapparna lägger vi in en nyhetsticker.

Vi upplöser området forskning och framtid, det går på ett naturligt sätt in i de övriga områdena.

Vi bloggar! Alla utan Anders Ahlberg får en egen blogg, senaste inläggen visas ut i högerspalt

Vi inför en ny vinjett: Mitt i steget, om någon som rör på sig, den publicerar mitt på dagen så får vi en bra kontinuitet morgonkollen – mitt i steget – 15:45.

Vi behöver se över formen, detaljerna, avstånden, och tighta upp. Vi måste betämma om vi ska ta in extern kompetens, kanske höra med designskolor?

I övrigt:

Göra Pixpro:

Senast kommenterade – större skillnad mellan rubrik och kommentar

Göra de grå länkarna blåa (och varför blir klickade länkar ibland svarta och drmed osynliga?)

Klickbara rubriker i artikellistan

Bilderna – sortera på namn

Bildtexterna – en bildtextfunktion (markera bilden, klickar på knappen brevdid picklinks som heter caption får up dialogrutan, får caption, sedan insert)

Artiklar får årtal i datumraden

Visa filmer från Youtube i egen spelare

Undersökning – Sara skickar förslag på tjänster

Göra vi:

Temasajter – ta bort den lyft Isaak

Lägg upp mapp för bilder personer liten – stor, övrigt liten stor

Arbetssätt:

Mer bilder i ingresserna

Länka mer till äldre material (personporträtt)

Tama och trubbiga ingresser och rubriker – vässa

Rubriker – formulera dem bättre –se upp med prep nära 30 pinnar

För att undvika ful radbrytning i nyhetsbrev- Readmore, efter sista punkten i ingressen

Radbrytning mellan stycken och mellan fråga – svar slår vi isär dem

Ett nytt arbetssätt för att lägga upp personporträtt och mediebyråer som undersajter

Annonser

Written by Axel Andén

augusti 25, 2009 den 4:47 e m

Publicerat i blogg, utvecklingsarbete

Tagged with , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ang Facebook: ni ska ha en ”Page”. Bit ihop och gör jobbet nu innan det hinner byggas på för mycket på er profil. En page ger er massor med fördelar och få nackdelar.

    Joakim Jardenberg

    augusti 26, 2009 at 6:08 f m

  2. […] Nytt om sajten – och hur gör vi med Facebook? « Medievärldens redaktionsblogg medievarlden.wordpress.com/2009/08/25/nytt-om-sajten-och-hur-gor-vi-med-facebook – view page – cached #Medievärldens redaktionsblogg RSS Feed Medievärldens redaktionsblogg » Nytt om sajten – och hur gör vi med Facebook? kommentarsflöde Medievärldens redaktionsblogg Utvecklingslunch om nya sajten Fyra fel på 300 tecken – så gjorde vi — From the page […]


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: