Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Dags för blogg – Joomla eller WordPress

Nu måste vi bestämma om vi ska använda Joomlas bloggverktyg eller köra WordPress inbäddat i Joomla-miljön.

Fördelen med WordPress är att den är mer använd som bloggverktyg och har mer funktioner.

Fördelen med Joomla att det blir mer integrerat med sajten i övrigt.

Vi är mycket tacksamma för synpunkter!

Uppdaterad:

Om någon använder Joomlas blogg, eller känner till en Joomla-blogg, skulle det vara intressant att få höra erfarenheter och / eller få en länk.

Written by Axel Andén

augusti 27, 2009 den 10:50 f m

Publicerat i blogg

Taggad med ,

7 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Om inte Joomla saknar någon speciell funktionalitet ni behöver så är en mer integrerad lösning oftast lättast att drifta och underhålla.

    emil

    augusti 27, 2009 at 10:57 f m

  2. Jag säger alltid WordPress, men kör ni Joomla i övrigt kan det innebära fördelar att använda deras bloggverktyg. Testa ordentligt först bara, man blir lätt besviken när man är van vid WP…

    Thord Daniel Hedengren

    augusti 27, 2009 at 11:09 f m

  3. För mig är frågan lite om det är att satsa på ett osäkert kort. Jag skulle gärna se några exempel på fungerande Joomla-bloggar, om någon känner till någon?

    axel

    augusti 27, 2009 at 12:16 e m

  4. Hej Axel,

    jag vet inte om mina exempel gäller eftersom jag är värsta Joomla!holic men här är t ex en blogg som jag har byggd med Joomla! och MyBlog som jag skulle säger används rätt mycket och är populärt.

    http://www.fitness-magazine.com

    Titta under Fitness bloggen.

    Den är faktiskt byggd med två olika Joomla! tillägg:

    - Redaktionsbloggen köra MyBlog och JomComments
    - Gästbloggen köra Joomsuite Resources

    En annan populär Joomla! blogg som jag har byggd med MyBlog och JomComments finns under http://www.minplanet.se.

    Titta under Blogg där. Introduktionssidas består av vanliga Joomla! artiklar som innehåller MyBlog Plugins (3 senaste inlägg osv) som sen länkar vidare till själva blogginlägget.

    Sen finns det http://www.medieutbildarna.se. Dem köra också Joomla! MyBlog med JomComments.

    När det gäller hanteringen i MyBlog så är det samma som att skriva en artikel i Joomla! (som du väl göra hela tiden).

    Jag tycker egentligen att ni skulle göra en lista av bloggfunktionerna som ska finnas (trackback osv).

    Om en integrerad Joomla! lösning uppfylla alla dessa krav så tycker jag att det är en bättre lösning.

    Annars är det WordPress som gäller.

    Martin (Pixpro)

    augusti 28, 2009 at 8:13 f m

  5. Visst finns det bra funktioner och så med WordPress och Joomla men man ska försöka att våga prova andra cms som har blogg funktioner som ex memht.com som google älskar.

    anna

    augusti 22, 2010 at 9:53 f m

  6. Hejsan! Jag driver för tillfället runt 10 webbsidor och är något erfaren när det kommer till bloggar och dylikt.

    Det givna valet är WordPress. Joomla! är inget vidare i bloggform. Tro mig.

    Nabil

    november 6, 2010 at 2:20 e m

  7. Jag har alltid och kommer alltid att grunda mina bloggar på wordpress. Det är enkelt, stabilt och flexibelt!

    Mats

    augusti 24, 2011 at 9:18 e m


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

