Medievärldens redaktionsblogg

Utveckling av sajten – och övriga plattformar

Formgivarna har ordet

Mitt namn är Patrik Engberg och jag jobbar på en webbyrå som heter Burro. Det är vi som har gjort den nya designen för Medievärldens sajt och jag tänkte i detta blogginlägg dela med mig lite av hur designprocessen har sett ut.

Vanligtvis när vi gör ett designuppdrag så brukar vi först göra ett informationsdesignjobb där vi listar all information på siten och sedan delar in den i kategorier och utifrån dom identifierar och skissar upp så kallade “wireframes” för alla nyckelvyer. På Medievärlden var detta arbetet redan gjort så vårt åtagande började direkt i den grafiska designfasen.

Det första vi gjorde var att vi skrev ut alla unika vyer som Medievärlden hade och tejpa upp dom på en vägg. Sedan skrev vi ner alla intryck vi fick på post-it lappar och satte upp på våra utskrifter. När vi gick igenom alla lapparna kunde vi konstatera att den gamla designen var väl uppstyrd när det kom till avstånd, läsbarhet på texter, och skalbarhet men mindre bra när det gällde tempo på artikellistningar, dynamik mellan olika innehållstyper och framför allt saknades det en tydlig grafisk profil som gav liv åt innehållet.

Nästa övning vi gjorde var att vi skrev ut 10-15 andra siter med liknande innehåll som Medievärlden och satte post-it lappar på dom med saker vi gillade och saker vi inte gillade. När vi tittade på våra lappar kunde vi konstatera att färgkodat innehåll ofta lyfter en site och är ett tacksamt sätt att få in mer färg. Vi kunde också konstatera att varierande rubriksstorlekar i artikellistningar skapade ett behagligare tempo och gav mer fokus på artikellistningen.

Detta och massor av andra synpunkter och intryck tog vi med oss när vi satte oss och började skissa.

Min kollega Fredrik Anvin började titta på startsidan medan jag började titta på hur man kunde särskilja dom olika undersidorna från varandra och ge dom mer individuell identitet. Eftersom den tekniska plattformen var så välbyggd kunde vi med små designändringar åstadkomma stora förändringar i hur man upplever siten. Sakta men säkert började en identitet och ett grafiskt koncept växa fram som byggde på tydlighet, fokus på funktionalitet och ett färgkodningssystem som blev genomgående för alla undersidor.

Efter en lyckad implementation med i stort sett inga kompromisser så ligger sedan en tid tillbaka den nya designen online tillsammans med en för webben uppdaterad logotype. Hoppas ni som besökare gillar den lika mycket som vi som kreatörer är nöjda med den!

Stort tack till Per SandströmKollegorna och Tommie NordholmA Pretty Different Factory som båda gjort fantastiska jobb med implementation och strategi/koncept. Och såklart Axel Andén som gett saklig och värdefull feedback under arbetets gång. Har ni frågor eller synpunkter får ni gärna maila mig på patrik@burro.se Tack för ordet! Patrik Engberg Art Director Burro

Annonser

Written by Axel Andén

juni 8, 2010 den 2:30 e m

Publicerat i form, utvecklingsarbete

Tagged with ,

%d bloggare gillar detta: